F. Petr Abélard (11. - 12. st.)
|
c. Sémantická rovina problému
|
Jak je možné, že si při použití univerzálií rozumíme?
Úvaha se věnuje Abélardovu spisu Logica ‚NPS' (tj. Nostrorum petitioni sociorum - viz
přehled Abélardových spisů). Odpovídá na následující otázku:
Jak to, že si v řeči navzájem bez problémů rozumíme, když přitom zcela běžně používáme obecné pojmy, tj. univerzálie, které
přece nemohou označovat nějaké konkrétní (obecné) jsoucno?
O čem tedy hovoříme, když používáme obecné pojmy?
- Určitá slova (sermones) nazýváme univerzáliemi, neboť mohou být predikována mnoha věcem.
- To je možné na základě jejich hypotetické institutio (tj. "zavedení", "přiřazení", "připojení") člověkem někdy
v minulosti.
- Instituována (tj. "zavedena", "přiřazena", "připojena") nejsou konkrétně pronášená slova, tedy hlasové zvuky, nýbrž
určitý typ hlasového zvuku je přiřazen k něčemu jinému.
Tedy instituován je např. typ zvuku při vyslovení slova "člověk" nezávisle na výšce, hlasu, barvě, rychlosti pronesení či jeho intenzitě.
- Instituce však nepřiřazuje zvukové (či grafické) typy přímo "věcem", jednotlivinám, jsoucnům, nýbrž k určitému
porozumění (intellectus) nebo určité formě, k níž je intellectus zaměřen.
- Z toho plyne, že řeč (složená z jednotlivých zvukových typů) není závislá na (aktuálních) jsoucnech, např. se můžeme
zcela smysluplně bavit o Chiméře (a budeme si rozumět).
- (Doplňující poznámka:
Zde představovaná teorie je konečným výsledkem vývoje Abélardových úvah. V dřívějších spisech však zastával myšlenku, že obecné pojmy mají vztah
přímo k jednotlivinám - pak by obecný pojem nemohl existovat bez svých reprezentantů. Tento přímý vztah univerzálií a jednotlivin Abélard
označoval termínem nominatio - "pojmenování".)
- Předmětem porozumění či formou je sermo - "význam" (spojený s daným zvukovým typem), který lze chápat přibližně
jako definici pojmu.
- Tedy schopnost obecného slova - být predikováno o mnoha věcech - je založena na vztahu instituovaném mezi určitým
typem hlasových zvuků a jistým porozuměním, významem.
- Na základě tohoto porozumění významu pak lze identifikovat jednotliviny (jsoucna), které pod daný obecný pojem spadají.
- A díky tomu i při použití univerzálií hovoříme o něčem jsoucím a můžeme se domluvit.
- Přitom platí:
- Intellectus není subjektivní a individuální akt, nýbrž permanentně trvá od (hypotetického) okamžiku instituce.
- Také sermo, význam přiřazený slovu, existuje - od okamžiku stvoření věcí a slov Bohem - nezávisle na čase i
jednotlivinách.