H. Vilém Occam (13. - 14. st.)
|
a. Existují pouze individua
|
Na rozdíl od umírněně realistických syntéz ve 13. st. se na konci středověku v západní Evropě prosazoval spíše nominalismus. Tento příklon
k jednotlivému bývá chápán jako jeden z pramenů novověké vědy, protože nasměrovává badatelský zájem k empirii - pozorování jednotlivin.
(V této souvislosti stojí za zmínku, že na pražské Karlově univerzitě se ještě na přelomu 14. a 15. st. prosazuje realismus, k jehož
představitelům patří Stanislav ze Znojma a známější, ovšem filosoficky méně významný Jan Hus.)
Nejvýznamnějším představitelem pozdně středověkého nominalismu je Vilém Occam (nebo Ockham).
Jeho úvahy o univerzáliích postupují následovně:
- Jsoucno a Jedno jsou vzájemně zaměnitelné. Cokoliv je jedno, existuje, cokoliv existuje, je jedno.
- Přitom ale "jedno" Occam chápe jako jedno "numericky rozdílné", a veškerá různost a jednota je tedy numerická.
- To znamená, že jednotou, jedním může být pouze konkrétní individuum, jež se liší od jiného individua "co do počtu",
"numericky" - jedno
z nich je "první kus", jedno je "druhý kus". Druhově mohou být tímtéž, a tedy jedním - např. Alík a Rek patří k jednomu druhu (pes),
ale jsou to dva různí psi. Druh tedy není numericky "jedno". Occam zdůrazňuje právě tuto numerickou odlišnost individuí téhož druhu, a naopak
vnitřní jednotu každého individua.
- Existovat tedy mohou pouze individua, jednotliviny.
- A v rovině věcí samotných (tj. v realitě, mimo lidské vědomí, lidskou mysl) nemůže existovat nic univerzálního, obecného.
- Proto neexistuje žádná společná přirozenost a jedinými skutečnostmi jsou (jednotlivé) substance a jejich vlastnosti.
- Vlastnosti a substance pak představují základnu pro pojmy.
Vůči realistickému přesvědčení o reálné existenci obecného lze vznést nejednu pádnou námitku.
Námitky vůči reálné existenci obecnin
Nepřijatelnost realistického stanoviska dokazoval Occam tím, že
v něm nacházel vnitřní rozpory. Jeho hlavním východiskem tedy byl princip bezrozpornosti:
- Jestliže se obecnému v platónském duchu přizná samostatná existence, činí se z toho jednotlivina. - A tedy to není obecnina.
- Jestliže existuje v individuích tak, že je lze i bez našeho myšlení rozeznat od individuálního, pak je
znásobeno podle počtu individuí, následně je individualizováno. - A tedy není to jedno společné, obecné jsoucno.
- Jestliže existuje v individuích tak, že je odděluje teprve náš intelekt pomocí abstrakce, pak v nich
neexistuje jako obecné, neboť naše úvaha nevytváří vnější objekt, nýbrž jen pojem v nás. - A tedy obecné neexistuje
reálně ve věcech, nýbrž pouze v myslícím duchu jako koncept mysli, který označuje mnohé jednotliviny.
Tedy obecné rozhodně nemůže existovat o sobě mezi věcmi. Occam však jde ještě dále a vyvrací i možnost, že univerzálie nějakým způsobem
o sobě existují ve vědomí či mysli:
- V duchu neexistují obecniny substanciálně (tj. jako nějaká ideální, myšlená jsoucna o sobě), nýbrž jen jako
představy.
- Totéž platí pro ideje v Boží mysli - nejsou v ní substanciálně, jako části božské bytosti, nýbrž jen jako
znalost, kterou má Bůh o individuálních věcech, jež jako jediné reálně existují.
Z ontologického hlediska je tedy situace jednoznačná - existují pouze individua, nic obecného se ve jsoucnu - mimo lidské myšlení - nevyskytuje.
Je nasnadě, že prostor pro obecné zůstává právě a pouze v rámci myšlení a jeho vyjádření (slova), a tedy v oblasti epistemologie a jazyka.