Dějiny filosofie II

Obrázek Zénóna Stoika
Obrázek 'Mučení Órigena'
Obrázek Tomáše Akvinského

sipka H. Vilém Occam (13. - 14. st.)


sipka a. Existují pouze individua

Na rozdíl od umírněně realistických syntéz ve 13. st. se na konci středověku v západní Evropě prosazoval spíše nominalismus. Tento příklon k jednotlivému bývá chápán jako jeden z pramenů novověké vědy, protože nasměrovává badatelský zájem k empirii - pozorování jednotlivin.
(V této souvislosti stojí za zmínku, že na pražské Karlově univerzitě se ještě na přelomu 14. a 15. st. prosazuje realismus, k jehož představitelům patří Stanislav ze Znojma a známější, ovšem filosoficky méně významný Jan Hus.)

Nejvýznamnějším představitelem pozdně středověkého nominalismu je Vilém Occam (nebo Ockham). Jeho úvahy o univerzáliích postupují následovně:

Vůči realistickému přesvědčení o reálné existenci obecného lze vznést nejednu pádnou námitku.

Námitky vůči reálné existenci obecnin

Nepřijatelnost realistického stanoviska dokazoval Occam tím, že v něm nacházel vnitřní rozpory. Jeho hlavním východiskem tedy byl princip bezrozpornosti:

Tedy obecné rozhodně nemůže existovat o sobě mezi věcmi. Occam však jde ještě dále a vyvrací i možnost, že univerzálie nějakým způsobem o sobě existují ve vědomí či mysli:

Z ontologického hlediska je tedy situace jednoznačná - existují pouze individua, nic obecného se ve jsoucnu - mimo lidské myšlení - nevyskytuje. Je nasnadě, že prostor pro obecné zůstává právě a pouze v rámci myšlení a jeho vyjádření (slova), a tedy v oblasti epistemologie a jazyka.

nahoru
© Powered by Ondřej Škrabal
Autor publikace: PhDr. Josef Petrželka, Ph.D.

Úprava této publikace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Logolink – ESF, MŠMT, OP VK, MU