Dějiny filosofie II

Obrázek Zénóna Stoika
Obrázek 'Mučení Órigena'
Obrázek Tomáše Akvinského

sipka C. Boëthius (5. - 6. st.)


sipka b. Řešení aporie a odpovědi na tři otázky

Z hlediska gnoseologické problematiky

Z hlediska ontologické problematiky

Shrnutí
  • Obecniny neexistují jako samostatná jsoucna, z nichž každé by se nacházelo v mnoha podřízených druzích nebo individuích.
  • Druhy existují v individuích (a rody v podřízených druzích) tak, že smysly je vnímáme jako jednotlivé, ale rozum nahlíží podobnost individuí (např. jednotlivých lidí), a tím vytváří obecninu ("člověk"), která však existuje pouze v rozumu.
  • Protože rozum vychází od reálně existujícího předmětu a nic k němu nepřidává, odpovídá jeho klasifikace smyslových věcí pomocí druhů a rodů skutečnosti a není zavádějící.

 

Boëthiovy odpovědi na Porfyriovy otázky

  1. Druhy a rody samostatně existují určitým způsobem, ale jsou rozumem chápány jiným způsobem.
  2. Jsou netělesné, ale existují pouze ve smyslových věcech a jsou s nimi spojeny. Rozumem je však pojímáme, jako by existovaly samostatně a ne v jiném.
  3. Boëthius se ve svých úvahách ve druhém komentáři k Porfyriovi přidržuje Aristotelova výkladu. Ale v závěru pasáže o třech otázkách říká, že ve třetí otázce nedokáže rozhodnout mezi
    • Platónovým názorem - rody a druhy jsou jako obecné nejen chápány rozumem, nýbrž i samostatně existují mimo tělesa; a
    • Aristotelovým stanoviskem - druhy a rody jsou jako netělesné a obecné pouze myšleny, reálně existují jen ve smyslových věcech.

Podle těchto Boëthiových úvah byly univerzálie pojímány až do konce jedenáctého století. Teprve na přelomu 11. a 12. st. se objeví nová (ale ne vždy kvalifikovanější) řešení.

nahoru
© Powered by Ondřej Škrabal
Autor publikace: PhDr. Josef Petrželka, Ph.D.

Úprava této publikace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Logolink – ESF, MŠMT, OP VK, MU