C. Boëthius (5. - 6. st.)
|
b. Řešení aporie a odpovědi na tři otázky
|
Z hlediska gnoseologické problematiky
- Pojmy nebo myšlenky utvořené podle věcí nemusejí být prázdné nebo zavádějící, i když těmto věcem neodpovídají ve všech
ohledech.
- Druhy a rody totiž získáváme z jednotlivin nikoliv falzifikací, nýbrž tím, že vynecháváme rozdíly a shromažďujeme podobnosti:
- Matematické objekty
si myslíme jako netělesné.
- Živočicha chápeme jako žijící tělo nadané percepcí, ale vynecháváme to,
jestli má srst, peří nebo šupiny, dvě nohy nebo čtyři nohy nebo žádnou.
- U druhu člověk abstrahujeme od barvy,
pohlaví, velikosti apod.
V případě takové abstrakce a oddělování se nedopouštíme chyby na rozdíl od skládání, spojování, kdy rozum spojí např.
koně a člověka, čímž vznikne kentaur - prázdná představa neodpovídající skutečnosti.
- Stejně jako úsečky neexistují jinak než na tělesech, tak i druhy a rody existují pouze v individuích, ale
jsou myšleny jako oddělené od rozdílů, v nichž se individua navzájem liší.
Z hlediska ontologické problematiky
- Protože živočišnost neexistuje v myšlení, ale v reálném světě, není to univerzálie, ale v každém individuu něco
individuálního: v tomto živočichu je přítomna individuální živočišnost tohoto živočicha. Individuální živočišnost existující v tomto
živočichovi je uchopována smysly, "obecná" živočišnost predikovatelná mnoha individuím je chápána intelektem tak,
že se abstrahuje od odlišujících rozdílů. Rody a druhy existují jedním způsobem, ale jsou
chápány jiným.
- Tato odpověď se označuje jako umírněný realismus. (Je to odpověď vycházející z Aristotela - tímto
způsobem jej interpretoval jeho nejvýznamnější antický komentátor Alexandros z Afrodisiády.)
- Umírněný realismus neodmítá realitu forem věcí, ale popírá to, že existuje jediná forma každého druhu
a že existuje odděleně od věcí, které ji mají. Naopak každá forma existuje znásobeně v individuích téhož druhu (tj.
kolik individuí např. druhu pes, tolik "individuálních forem" psa), ale může být
"abstrahována" nebo "vytažena" ze smyslového vnímání myslí jako jednotný koncept predikovatelný
o mnoha individuích. Jedna forma (ne numericky jedna) existuje v mnoha věcech a také v mysli jako koncept -
ale neexistuje odděleně od věcí a myslí.
Shrnutí
- Obecniny neexistují jako samostatná jsoucna, z nichž každé by se nacházelo v mnoha podřízených
druzích
nebo individuích.
- Druhy existují v individuích (a rody v podřízených druzích) tak, že smysly je vnímáme jako jednotlivé, ale rozum nahlíží podobnost
individuí (např. jednotlivých lidí), a tím vytváří obecninu ("člověk"), která však existuje pouze v rozumu.
- Protože rozum vychází od reálně existujícího předmětu a nic k němu nepřidává, odpovídá jeho klasifikace smyslových věcí pomocí
druhů a rodů skutečnosti a není zavádějící.
Boëthiovy odpovědi na Porfyriovy otázky
- Druhy a rody samostatně existují určitým způsobem, ale jsou rozumem chápány jiným způsobem.
- Jsou netělesné, ale existují pouze ve smyslových věcech a jsou s nimi spojeny. Rozumem je však pojímáme, jako by existovaly
samostatně a ne v jiném.
- Boëthius se ve svých úvahách ve druhém komentáři k Porfyriovi přidržuje Aristotelova výkladu. Ale v závěru pasáže o třech otázkách
říká, že ve třetí otázce nedokáže rozhodnout mezi
- Platónovým názorem - rody a druhy jsou jako obecné nejen chápány rozumem, nýbrž i
samostatně existují mimo tělesa; a
- Aristotelovým stanoviskem - druhy a rody jsou jako netělesné a obecné pouze myšleny,
reálně existují jen ve smyslových věcech.
Podle těchto Boëthiových úvah byly univerzálie pojímány až do konce jedenáctého století. Teprve na přelomu 11. a 12.
st. se objeví nová (ale ne vždy kvalifikovanější) řešení.