D. Roscellinus (11. - 12. st.) |
c. Důsledek nominalismu - triteismus |
Pravděpodobně opozice vůči obecnému (tj. vůči názoru, že existuje něco společného více individuím) jej vedla k určité formě triteismu, v níž nemůže existovat jednotná božská esence, která by byla společná všem třem božským osobám.
Jestliže totiž reálně existují pouze individua, pak tři božské osoby představují tři individuální substance = tři bohy. Z tohoto (heretického) stanoviska pak pouze církevní zvyk a jazykový úzus hovoří o třech osobách a ne třech substancích (díky čemuž triteismus není tak zjevný). Co Roscellina k takovému názoru přivedlo?
Roscellinus přitom chtěl upevnit a bránit křesťanskou víru, nikoli zastávat heretická stanoviska. Problém však spočíval snad v tom, že Roscellinus zaměnil dva možné významy slova substantia:
Shrnuto - Roscellina vyšel od prvního významu, avšak chápal jej (což lze považovat za logickou chybu) ve významu druhém, a pak pro něj existují tři božská jsoucna. R. 1092 byl v Soissons donucen k odvolání, ale nominalismus, z nějž takový závěr plyne, učil zřejmě dál.
Důkladný rozbor okolností procesu s Roscellinem - např. zdrojů jeho stanoviska i rázné kritiky ze strany Anselma z Canterbury - můžete najít ve velmi čtivě napsaném článku: |
Otisk, M. "Jeden jediný, jeden trojjediný nebo tři jediní." Jabůrek, M. (ed.). Jednota a mnohost. Brno: CDK 2008. S. 84-98. |
Vliv na dějiny filosofie
Roscellinův anti-realismus bezpochyby zapůsobil na Abélarda. Abélard však nikdy nepřiznává názorům svého učitele pravdivost, snad proto, aby se co nejvíce distancoval od odsouzeného heretika. Přesto Roscellinovo tvrzení, že univerzálie jsou pouze slova a jejich obecnost je výsledkem, nikoliv předpokladem označení, zůstal významnou odpovědí na tuto otázku po celý středověk.