E. Vilém ze Champeaux (11. - 12. st.) |
b. Vilémův realismus a Abélardova kritika |
Vilém studoval u Anselma z Laonu a stal se jedním ze známých učitelů logiky, rétoriky, gramatiky a teologie ve Francii
raného 12. st. Tím přispěl k ustavení škol, jež se později sloučily v pařížskou univerzitu. Největší proslulost mu však
přinesla diskuse s mladým Abélardem o statusu univerzálií, v níž prohrál, pročež si většina jeho studentů za učitele místo
něj zvolila právě jeho oponenta.
Kvůli této zásadní neshodě s Abélardem pak není překvapivé, že měl Vilém až do své smrti přátelský vztah
s Bernardem z Clairvaux.
Vilémova pozice v otázce druhů a rodů
Jsou reálnými věcmi, jež jsou určovány akcidenty podobně, jako je nějaká beztvará látka určena tvary, které k ní nahodile přirůstají:
Jaký status mají univerzálie podle takového pojetí?
Abélardova kritika
Z hlediska logiky
Abélard poukázal na to, že takový postoj vede k možnosti, že protiklady budou současně náležet jedné a téže věci.
Univerzálie
by např. musela být zároveň na různých místech (člověk v Platónovi, Sókratovi atd.);
živočišnost v člověku by musela být rozumná a tatáž živočišnost v tomtéž okamžiku v oslu nerozumná. A protože
živočišnost existuje
pouze v individuích, je rozumnost i nerozumnost zároveň jak v Sókratovi, tak i v tomto oslovi.
Z hlediska ontologie
Podle Vilémova stanoviska by ve světě bylo pouze 10 reálných věcí - 10 nejvyšších rodů, kategorií. Jakákoliv věc totiž
je buď
jedním z těch 10 nejvyšších rodů bez akcidentů nebo něčím, co z nich vznikne postupnou akumulací akcidentálních forem.
Takové důsledky byly nepřijatelné a Vilémova forma realismu po Abélardově kritice byla neudržitelná.
Proto Vilém změnil své stanovisko: obecnina není v individuích essentialiter, nýbrž indifferenter = místo jediného obecného bytí přijal Vilém několikanásobnost obecného bytí, které je však ve všech případech bez rozdílů. To ale nejde použít na božskou přirozenost. De Libera - Abélard v Logica ingredientibus: Obecnina nespočívá v totožnosti esence, ale v totožnosti díky
nerozlišování mezi jsoucny. Např. lidé se navzájem liší, ale neliší se v tom, že jsou lidmi, tedy co do své přirozenosti
člověka.
Jiná indiferentistická doktrína určuje univerzálie jako soubor mnoha věcí. Abélard vysvětluje tento problém v termínech predikace: univerzálie jsou predikovány o mnohých věcech, avšak soubor nemůže být predikován, protože nemá žádnou přirozenost společnou se svými členy. Jestli je univerzálie soubor, pak jakýkoliv libovolně určený soubor je univerzálií. |