Dějiny filosofie II

Obrázek Zénóna Stoika
Obrázek 'Mučení Órigena'
Obrázek Tomáše Akvinského

sipka G. Jan Duns Scotus (13. - 14. st.)


Jan Duns Scotus

Tomášovy argumenty nebyly poslední a definitivní odpovědí na otázku po důkazu existence Boha. Dosvědčuje to následující pokus asi o 40 let mladšího myslitele Jana Dunse Scota. (Jeho stručný profil podává: Chabada, M. "Doctor subtilis." Ostium [http://www.ostium.sk/]. 2007, roč. 3, č. 4.)

Stručné schéma jeho důkazu (důkaz je velmi komplexní, jeho detailní rozbor najdete v IEP) vypadá následovně:

  1. Existuje první účinná příčina, první účelová příčina a nejvyšší přirozenost.
    Existenci první příčiny dokazuje Scotus tím, že
    • její pojem nemá v sobě rozpor, je tedy možná.
    • Protože dále řada příčin musí mít nějaký počátek, musí první příčina existovat.
  2. To všechno náleží jedné přirozenosti.
  3. Tato první přirozenost je nekonečná, a proto
  4. Jediná, protože nic ji nemůže omezovat.

Zatímco Anselm tedy vychází z pojmu a představy o Bohu, Scotus staví na bezrozpornosti, která vůbec nezávisí na tom, jestli o ní někdo má představu nebo ne. Proto jeho důkaz nelze řadit mezi důkazy ontologické.

nahoru
© Powered by Ondřej Škrabal
Autor publikace: PhDr. Josef Petrželka, Ph.D.

Úprava této publikace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Logolink – ESF, MŠMT, OP VK, MU