D. Augustinův "noologický" argument (4. - 5. st.)
|
Noologický důkaz
(Heinzmann podle De libero arbitrio; viz také Conf. X, 6-18)
Nejde o to, jestli Bůh je nebo není. Je. Augustin nechce dokázat Boha čistě racionálně, nýbrž chce dovést
prostou víru na vyšší stupeň nahlédnutí víry, intellectus fidei. Jde o to, jak se Bůh ukazuje. Chce ukázat, že
fakt jeho existence je zjevný a očividný ve své vnitřní rozumnosti.
Postup argumentu
- Vychází se od toho, že člověk je, žije a rozumí.
- Přitom žít je víc než být a rozumět je víc než žít.
- Člověk poznává smysly a rozumem - právě rozum jej pozvedává nad bytí a život.
- Dokáže reflektovat i sám sebe.
- Lze v lidské přirozenosti najít něco, co je ještě vznešenější než rozum? Pokud ano a pokud rozum
tomuto něčemu podléhá a
pokud to něco je už nejvyšší, bude to Bůh.
- Podobně jako smysly vnímají skutečnost společnou všem, tak i rozum poznává věčné a neproměnlivé věci
(zatímco
jejich poznání samotné je proměnlivé).
- "... existuje neměnná pravda, jež obsahuje všechno to, co je neměnně
pravdivé, jež nenáleží tobě a ani mně a nikomu dalšímu, nýbrž je coby nádherný zázrak vlastní všem společně
jako tajné a všeobecné světlo, které se s veškerou otevřeností nabízí každému, kdo je s to vidět neměnnou
pravdu." (II 33)
- Ta je vznešenější než lidský rozum, který se řídí podle ní.
- Rozum tedy nachází v sobě samém něco, co jej přesahuje, něco absolutního, věčného a neměnného. Pokud už
není nic vyššího, je to Bůh.
Důkaz tedy vede od evidence vlastní existence a od sebepoznání k absolutní pravdě. Bůh přesahuje lidské
myšlení, a proto jím nemůže být plně pochopen.