D. Augustinus Aurelius (354-430)
|
b. Bůh a ideje
|
(Novo)platónská filosofie zaujala Augustina především svým ústředním motivem - přesvědčením o existenci odloučených
nemateriálních vzorů smyslových věcí, idejí. Rozlišení vyššího světa duchovního a jeho odrazu, světa smyslově
vnímatelného se u Augustina stejně jako už u Platóna projevilo jak v rovině ontologické či kosmologické, tak v rovině
epistemologické či psychologické:
Bůh - ideje - svět
- Při tvorbě světa vycházel Bůh ze vzorů - idejí, které byly v jeho mysli. Ideje tedy představují Boží rozum (logos),
podle nějž byl svět stvořen.
- Ideje se tím ze samostatných a
neměnných principů přeměnily ve věčné myšlenky Boha-tvůrce. Jsou nutně neměnné a věčné, protože takové jsou atributy i Boha samého.
- Stvořené věci jsou obtížené látkou, a proto blízké nebytí, a jako takové představují jen velmi nedokonalé kopiemi idejí.
Ideje - pravda - duše
- Existence duchovní skutečnosti, jež je neměnná, je zároveň zárukou existence trvalé, věčné pravdy.
- Tu pochopitelně nelze poznat smysly, nýbrž jedině myšlením, rozumovou částí duše. Proto k poznání vede cesta uzavření se do sebe.
- Tak Augustinus dospívá k triádě Bůh - ideje - (lidská) duše, jež je také inspirována novoplatónskou triádou hypostazí.
- Úkolem člověka je poznávat pravou skutečnost, tedy ideje. Poznání smyslového světa - ale také tělesný život samotný - je nepodstatné.