Dějiny filosofie II

Obrázek Zénóna Stoika
Obrázek 'Mučení Órigena'
Obrázek Tomáše Akvinského

sipka D. Augustinus Aurelius (354-430)


sipka c. Bůh a zlo


Monistické systémy, v nichž je nejvyšší princip také nejvyšším dobrem, vzniká problém s vysvětlením zla. Jestliže vše pochází od nejvyššího a absolutního dobra, jak vůbec může vzniknout a existovat zlo?
S tímto problémem se musel vyrovnat i Augustinus, když opustil dualistický manicheismus, který zlo může jednoduše připsat jednomu z principů. I v tomto případě se Augustinus inspiroval u novoplatónismu, jenž je také monistickým systémem.

Zlo v metafyzickém kontextu

Novoplatónismus uznával jen jeden princip - Jedno, které je dobrem - a zlo nepojímal jako něco protikladného dobru, ale jako nedostatek dobra. Co bylo v procesu emanace vzdálenější od Jedna, to bylo méně dobré. Avšak i v hmotném světě se dobro vyskytuje, i když v nepatrné míře, neboť i tento svět existuje díky emanací z Jedna. Zlo tedy je jen nízkým stupněm dobra.

Závěr:
Podobně jako ticho je absencí hluku, tma absencí světla, je i zlo absencí, nedostatkem dobra a ne samostatným principem.

Zlo v morálním kontextu

Zlé jednání má počátek v chybě lidské vůle, která mylně považuje menší dobro za větší. Zodpovědný za zlo - ať už je to cokoli - je tedy člověk, nikoli Bůh.

nahoru
© Powered by Ondřej Škrabal
Autor publikace: PhDr. Josef Petrželka, Ph.D.

Úprava této publikace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Logolink – ESF, MŠMT, OP VK, MU