Dějiny filosofie II

Obrázek Zénóna Stoika
Obrázek 'Mučení Órigena'
Obrázek Tomáše Akvinského

sipka D. Augustinus Aurelius (354-430)


sipka e. Vztah víry a rozumu


Bylo nevyhnutné, aby se i Augustinus věnoval otázce, jež byla pro období patristiky velmi naléhavá a zásadní - otázce poměru víry k rozumu a filosofii. Jak jsme už viděli v oddíle D., pro Augustina - zvláště v mladém věku - bylo křesťanství pravou filosofií. Dokonce připouštěl, že Boha lze úplně poznat čistě filosofickými prostředky. Ovšem také jsme zmínili, že s postupem věku se jeho důvěra v rozumové schopnosti snižovala a převahu získávala autorita Písma.

Zaujaly jej především spisy "platóniků" (tj. v naší terminologii "novoplatóniků"), v nichž mu chybělo ve srovnání s křesťanským poselstvím jediné - jméno Ježíše Krista a jeho role v procesu hledání lidského cíle.

Zároveň však - a více v pozdějším věku - trval na tom, že filosofie samotná nemá ke křesťanským pravdám co dodat. Platónik (ať je sebevětším filosofem) tedy ví pouze část toho, co ví každý (i ten nejprostší a nejméně vzdělaný) křesťan. Samotná víra dostačuje ke spáse, samotná (řecká) filosofie nikoli. Filosofie ovšem může být člověku užitečná, pokud správně plní svůj účel, jinak se naopak stává pro křesťana nebezpečím.

Aby filosofie splnila svůj účel, je třeba vyjít od víry.

Rozum tedy jen osvětluje to, čemu věříme. Jeho úkolem není nezávislé potvrzení obsahu víry (jako tomu bude u Anselma), natož jeho kritické posouzení. Proto lze shrnout, že Augustinus filosofii a rozum nezavrhuje a neodmítá, naopak je vřazuje do života křesťana, ovšem také je jednoznačně podřizuje víře.
Rozum je méně významný než víra.

nahoru
© Powered by Ondřej Škrabal
Autor publikace: PhDr. Josef Petrželka, Ph.D.

Úprava této publikace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Logolink – ESF, MŠMT, OP VK, MU