D. Augustinus Aurelius (354-430) |
f. Pojetí času |
Problematice proměny, dění se filosofie věnovala od svých počátků. Nejpozději u Platóna a Aristotela si výslovně položila otázku po nejobecnější charakteristice veškerého pohybu a dění - po časové následnosti a po čase samotném.
Pro Augustina bylo inspirací a také předmětem polemiky především Aristotelovo pojetí času. Při vlastní odpovědi
na otázku po
podstatě času předkládá dva úhly pohledy, jež mohou být označeny jako "kosmologický" a "psychologický".
Kromě toho vnáší do problematiky další termín, úzce spjatý s křesťanskou představou Boha, totiž termín "věčnost".
Kosmologické pojetí času
Augustinus odmítá aristotelské spojování času s pohybem těles (především nebeských těles), neboť i ta byla stvořena Bohem a jsou jím ovládána (Bůh zastavil slunce, aby Jozue vyhrál bitvu). Čas je mírou pohybu a změn, které jsou vlastní všem "stvořeným" věcem. Proto čas neexistoval před stvořením světa, ale Bůh jej vytvořil zároveň s věcmi jako míru jejich změny.
Psychologické pojetí času
K tomu se Augustinus dostává při úvaze vztahu minulého, přítomného a
budoucího. Dochází k závěru, že skutečně existuje pouze přítomné, zatímco minulé závisí na přítomném skrze lidskou paměť a
budoucí existuje jen v naději.
Augustinus
tedy analyzuje momenty času z hlediska jejich lidského prožívání a výsledkem je tvrzení, že měřítkem času je lidský duch.
Čas a věčnost
Proti lidskému prožitku času a jeho plynutí stojí boží věčnost. Pro Boha neexistuje žádné "předtím" ani "potom", neboť ve světě jeho myšlenek-idejí je vše najednou a provždy. V tomto světě všechno existuje jako ustavičné "nyní". Tato statická věčnost patří k božské podstatě (a např. umožňuje vysvětlit božské předvídání při zachování svobody lidské vůle).
Speciální prezentaci k Augustinovu pojetí času najdete na stránkách ontologie |
http://www.phil.muni.cz/fil/ontologie/dejiny/06augustinus.ppt. |
Souvislý výklad téhož problému si pak můžete přečíst v publikaci |
Krob, J. Z dějin ontologie. Brno 2001. S. 14-18. |