Dějiny filosofie II

Obrázek Zénóna Stoika
Obrázek 'Mučení Órigena'
Obrázek Tomáše Akvinského

sipka D. Augustinus Aurelius (354-430)


sipka f. Pojetí času


Problematice proměny, dění se filosofie věnovala od svých počátků. Nejpozději u Platóna a Aristotela si výslovně položila otázku po nejobecnější charakteristice veškerého pohybu a dění - po časové následnosti a po čase samotném.

Pro Augustina bylo inspirací a také předmětem polemiky především Aristotelovo pojetí času. Při vlastní odpovědi na otázku po podstatě času předkládá dva úhly pohledy, jež mohou být označeny jako "kosmologický" a "psychologický".
Kromě toho vnáší do problematiky další termín, úzce spjatý s křesťanskou představou Boha, totiž termín "věčnost".

Kosmologické pojetí času

Augustinus odmítá aristotelské spojování času s pohybem těles (především nebeských těles), neboť i ta byla stvořena Bohem a jsou jím ovládána (Bůh zastavil slunce, aby Jozue vyhrál bitvu). Čas je mírou pohybu a změn, které jsou vlastní všem "stvořeným" věcem. Proto čas neexistoval před stvořením světa, ale Bůh jej vytvořil zároveň s věcmi jako míru jejich změny.

Psychologické pojetí času

K tomu se Augustinus dostává při úvaze vztahu minulého, přítomného a budoucího. Dochází k závěru, že skutečně existuje pouze přítomné, zatímco minulé závisí na přítomném skrze lidskou paměť a budoucí existuje jen v naději.
Augustinus tedy analyzuje momenty času z hlediska jejich lidského prožívání a výsledkem je tvrzení, že měřítkem času je lidský duch.

Čas a věčnost

Proti lidskému prožitku času a jeho plynutí stojí boží věčnost. Pro Boha neexistuje žádné "předtím" ani "potom", neboť ve světě jeho myšlenek-idejí je vše najednou a provždy. V tomto světě všechno existuje jako ustavičné "nyní". Tato statická věčnost patří k božské podstatě (a např. umožňuje vysvětlit božské předvídání při zachování svobody lidské vůle).



Speciální prezentaci k Augustinovu pojetí času najdete na stránkách ontologie
http://www.phil.muni.cz/fil/ontologie/dejiny/06augustinus.ppt.


Souvislý výklad téhož problému si pak můžete přečíst v publikaci
Krob, J. Z dějin ontologie. Brno 2001. S. 14-18.


nahoru
© Powered by Ondřej Škrabal
Autor publikace: PhDr. Josef Petrželka, Ph.D.

Úprava této publikace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Logolink – ESF, MŠMT, OP VK, MU