C. Patristika - počátky
|
Termín "patristika" je odvozen od latinského slova patres = "otcové". Myslí se církevní otcové, tj. významní myslitelé
z nejranější fáze křesťanství ˇ(do 5. st.), jejichž díla a myšlenky se posléze staly významnou autoritou pro další křesťanské
myšlení. Váha jejich děl se blížila autoritě samotného Písma.
Cílem prvotního křesťanského myšlení bylo reflektovat a vymezit myšlenkový obsah křesťanství a určit jeho vztah vůči
tradiční filosofii. To bylo podmínkou, aby křesťanství vůbec získalo pozornost vzdělaných vrstev a mohlo se šířit i mezi jejich příslušníky.
Od počátku se objevovaly jak názory, že filosofie je pro křesťana v podstatě zbytečná (např. Tertulliánus), tak i snahy
obhájit filosofickou rovinu křesťanství a přinejmenším vybrané motivy antické filosofie - především platónské - do
křesťanství zapojit (Kléméns, později Augustinus).
K nejcharakterističtějším (filosofickým) tématům patristiky patří:
- právě vztah filosofie a křesťanského náboženství či rozumu a víry,
- pojetí Boha,
- případně problém člověka, tj. lidské duše.
Na základě historických okolností šíření křesťanství lze v období patristiky rozlišit dvě fáze:
- "Apologetické" období (2. - 3. st.; viz oddíly C. b. - d.).
V této době se křesťanští myslitelé mj. vymezují vůči jiným myšlenkovým směrům, ale zároveň využívají prostředky filosofie
k tomu, aby vyjádřili principy křesťanské víry.
- Kromě mužů uvedených v dalších oddílech patří mezi nejznámější církevní otce také Justinus Mučedník (asi 103-165). Nejedná se o
originálního myslitele, nýbrž spíše o eklektického autora, který se snaží obhájit křesťanství před očima rozumu. Jeho snaha se projevuje už
v tom, že dvě z jeho
dochovaných děl nesou název Apologie (tj. "Obrana"). Přijatelnost křesťanství z racionálního stanoviska se snažil podložit mj. tím,
že ztotožnil Krista, Boží slovo
s Logem, rozumem. Pak každý, kdo správně přemýšlí a rozumně jedná, má podíl na Kristu.
Z řecké filosofie mu byl nejbližší Platón, jehož se - po nezbytných úpravách (nesmrtelnost duše, reinkarnace) - snažil spojit s křesťanstvím.
- Období spojení křesťanství a státu (od 4. st.; viz D.).
R. 313 bylo křesťanství zrovnoprávněno s jinými náboženskými kulty (Konstantin I.), r. 380 císař Theodosius dokonce
prohlásil křesťanství za jediné státem uznávané náboženství.
V tomto období dochází díky příznivým historickým okolnostem k velkému rozvoji a prohloubení křesťanského myšlení
s cílem lépe vymezit teoretický obsah křesťanství. K tomu otcové hojně využívali novoplatónské motivy. Nejvýznamnějším
z nich byl Augustinus Aurelius, jehož díla měla zásadní vliv na myšlení středověké. (Velmi vlivným autorem však
byl i tzv. Pseudo-Dionýsios Areopagítés - viz oddíl C. v následujícím tématu.)