C. Patristika - počátky |
c. Kléméns Alexandrijský (asi 150 - asi 215) |
Kléméns se snažil spojit křesťanství s řeckou filosofií a rehabilitovat ji v očích křesťanů. Je zakladatelem alexandrijské platónsko-křesťanské myšlenkové linie.
Filosofie a křesťanská věrouka
Klémentovým cílem je bránit vzdělané křesťany, kteří se nevzdávají filosofie, přestože se hlásí ke křesťanství. Takové spojení se zdá problematické z obou dílčích hledisek:
Kléméns však nachází kompromisní cestu. I ve filosofii obsažena pravda, byť možná v trochu zastřené podobě. Příkladem jsou třeba platónské myšlenky o boží transcendenci, o připodobňování Bohu jakožto úkolu lidské duše a vůbec o významu lidského přesvědčení o boží existenci jsou totiž podle něj nerozlišitelné od myšlenek křesťanských.
Ale "pravdivé", tj. s křesťanstvím se shodující myšlenky obsahuje i stoická filosofie, konkrétně její pojetí emocí a zásadní význam připisovaný ctnostnému životu. Sám Kléméns používá stoickou terminologii při
popisu konfliktu mezi rozumem a emocemi, vášněmi:
"Žít podle přírody" znamená poslouchat Stvořitele-λόγος, Důvod
všech věcí, který je podle
Klémenta Kristem a který je s to tlumit vášně - a při nejvyšším stupni asketické kontemplace je zcela potlačit. Tato stoická bezvášnivost
(ἀπάθεια) je totožná s Platónovým "připodobňováním bohu a s také dokonalostí, o níž mluvil
Ježíš v Kázání na Hoře.
Kléméns také navázal na starší myšlenku (např. Filóna Alexandrijského), že filosofie připravuje mysl pro teologii, podobně jako svobodná umění ji připravují pro filosofii.
Jak dospívá pohanská filosofie k pravdě?
Klémentova odpověď je následující: všichni lidé, stvoření k Božímu obrazu, mají "společnou mysl", "přirozenou představu" podle stoiků, a díky tomu obecnou intuici pro Boha a pro ctnost a spravedlnost. Schopnost filosofů reflektovat pravdu proto může být připsána cvičení této přirozené vlohy. Kromě toho některé osoby mohly mít zvláštní inspiraci, která je svou podstatou křesťanská.
K otázce se vyjadřovali už starší myslitelé.
Jaký význam pro křesťana má víra?
Lze se ptát: Jestliže už filosofické poznání přináší přinejmenším částečné poznání pravdy, jaká role náleží víře?
Pro křesťana je víra nezbytnou podmínkou pokroku v poznání a lásce k Bohu, a to skrze meditaci o vnitřním, symbolickém, významu Písma.
Tím může být duše postupně osvobozena od rozptylování vášněmi, což jí umožní vystoupit k mystické vizi Boha.
Víra je tedy nejen důležitá, ale dokonce důležitější a významnější než filosofie. V ideálním případě však budou filosofie a víra dva součinitelé, kteří povedou člověka k Bohu.