Dějiny filosofie II

Obrázek Zénóna Stoika
Obrázek 'Mučení Órigena'
Obrázek Tomáše Akvinského

sipka C. Patristika - počátky


sipka c. Kléméns Alexandrijský (asi 150 - asi 215)


Kléméns Alexandrijský Kléméns se snažil spojit křesťanství s řeckou filosofií a rehabilitovat ji v očích křesťanů. Je zakladatelem alexandrijské platónsko-křesťanské myšlenkové linie.

Filosofie a křesťanská věrouka

Klémentovým cílem je bránit vzdělané křesťany, kteří se nevzdávají filosofie, přestože se hlásí ke křesťanství. Takové spojení se zdá problematické z obou dílčích hledisek:

Kléméns však nachází kompromisní cestu. I ve filosofii obsažena pravda, byť možná v trochu zastřené podobě. Příkladem jsou třeba platónské myšlenky o boží transcendenci, o připodobňování Bohu jakožto úkolu lidské duše a vůbec o významu lidského přesvědčení o boží existenci jsou totiž podle něj nerozlišitelné od myšlenek křesťanských.

Ale "pravdivé", tj. s křesťanstvím se shodující myšlenky obsahuje i stoická filosofie, konkrétně její pojetí emocí a zásadní význam připisovaný ctnostnému životu. Sám Kléméns používá stoickou terminologii při popisu konfliktu mezi rozumem a emocemi, vášněmi:
"Žít podle přírody" znamená poslouchat Stvořitele-λόγος, Důvod všech věcí, který je podle Klémenta Kristem a který je s to tlumit vášně - a při nejvyšším stupni asketické kontemplace je zcela potlačit. Tato stoická bezvášnivost (ἀπάθεια) je totožná s Platónovým "připodobňováním bohu a s také dokonalostí, o níž mluvil Ježíš v Kázání na Hoře.

Kléméns také navázal na starší myšlenku (např. Filóna Alexandrijského), že filosofie připravuje mysl pro teologii, podobně jako svobodná umění ji připravují pro filosofii.

Jak dospívá pohanská filosofie k pravdě?

Klémentova odpověď je následující: všichni lidé, stvoření k Božímu obrazu, mají "společnou mysl", "přirozenou představu" podle stoiků, a díky tomu obecnou intuici pro Boha a pro ctnost a spravedlnost. Schopnost filosofů reflektovat pravdu proto může být připsána cvičení této přirozené vlohy. Kromě toho některé osoby mohly mít zvláštní inspiraci, která je svou podstatou křesťanská.

K otázce se vyjadřovali už starší myslitelé.

Jaký význam pro křesťana má víra?

Lze se ptát: Jestliže už filosofické poznání přináší přinejmenším částečné poznání pravdy, jaká role náleží víře?
Pro křesťana je víra nezbytnou podmínkou pokroku v poznání a lásce k Bohu, a to skrze meditaci o vnitřním, symbolickém, významu Písma. Tím může být duše postupně osvobozena od rozptylování vášněmi, což jí umožní vystoupit k mystické vizi Boha.

Víra je tedy nejen důležitá, ale dokonce důležitější a významnější než filosofie. V ideálním případě však budou filosofie a víra dva součinitelé, kteří povedou člověka k Bohu.

nahoru
© Powered by Ondřej Škrabal
Autor publikace: PhDr. Josef Petrželka, Ph.D.

Úprava této publikace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Logolink – ESF, MŠMT, OP VK, MU