D. Augustinus Aurelius (354-430)
|
Augustinus Aurelius, pro křesťany svatý Augustin, patří k nejvýznamnějším křesťanským myslitelům v dějinách. Žádný středověký
myslitel až do Tomáše Akvinského neměl takový vliv na následující myšlenkový život a nikdo se netěšil takové autoritě jako
právě Augustinus.
Vliv i autorita se zakládaly na šíři jeho díla (podle vlastních slov sepsal 93 spisů) a komplexnosti jeho úvah. Zároveň však
jeho myšlenky těžily ze spojení
s církevní ortodoxií, o niž se sám zasloužil např. ve sporu s irským mnichem Pelagiem o významu dědičného hříchu (viz oddíl
D. f.) nebo v polemice s manicheismem, jež se promítla do jeho pojeti Boha (D. a.) a zla (D. c.).
Augustinovy postoje a pojetí (nábožensko-)filosofických témat závisely na jeho osobním intelektuálním a náboženském vývoji,
který zase vycházel z jeho životních osudů. Proto se nejprve musíme seznámit se zásadními událostmi z jeho života. Přitom
naznačíme, jak se tyto životní zvraty odrazily v jeho myšlení.
Augustinovy životní a myslitelské osudy
- Pocházel z města Thagaste, které se nacházelo na severovýchodě dnešního Alžírska. To stejně jako místo
Augustinova pozdějšího působení a jeho smrti (Hippo Regius) tehdy náleželo k Numidii, římské provincii v severní Africe.
- Zásadní okolností pro jeho myšlenkový vývoj byla skutečnost, že narodil v nábožensky smíšené rodině - jeho otec byl až téměř
do smrti naladěn vůči křesťanství nepřátelsky, zatímco matka Monnica se snažila Augustina přivést na pravou, tj. křesťanskou
cestu.
- To se však zpočátku nedařilo. Augustinus nebyl pokřtěn a vedl z hlediska křesťanských ideálů velmi
bouřlivý život, jehož výsledkem byl mj. nemanželský syn. (Z tohoto mravně uvolněného života se velmi procítěně a kajícně
zpovídá ve Vyznáních.)
- Ovšem přitom se Augustinus úspěšně vzdělával v tehdy typických oborech - ve svobodných uměních s důrazem
na rétoriku.
- Prvním zásadním zvratem v jeho intelektuálním životě (přibližně v 15 letech) byla četba Ciceronova nedochovaného dialogu
Hortensius, koncipovaného jako výzva k filosofii. Díky němu se začal nad rétorické vzdělání zabývat hledáním "moudrosti",
což pro něj (jako i pro antiku vůbec) představovalo filosofii. Křesťanství také spadalo do takto pojaté filosofie, takže
Augustinus mohl tvrdit, že Hortensius jej obrátil na cestu ke křesťanství.
- K němu však dospěl až mnohem později. Po svých studiích Augustinus nejprve sám působil jako učitel rétoriky v Thagaste,
Kartágu (dnešní Tunis) a v Římě. Při hledání moudrosti v této době se přiklonil na 9 let k manichejsmu.
- Posléze však narazil na hranice manichejského výkladu skutečnosti, což je přivedlo ke skepticismu, tehdy
spojovanému s platónskou Akademií.
- Další rozhodný zvrat nastal poté, co jako učitel rétoriky přesídlil do Milána (384). Zde se totiž setkal
s biskupem Ambrožem, který mu z intelektuálního hlediska přijatelně vysvětlil křesťanské pravdy.
- Téměř zároveň (386) se Augustinus seznámil s (novo)platónskou filosofií, která na něj měla ze všech
filosofických škol největší vliv díky postulování vyššího a samostatného inteligilního světa (tj. idejí).
Považoval ji za velmi blízkou křesťanství.
- K dalším velkým zvratům v Augustinově myšlení už nedošlo, jeho život pokračoval v křesťanském duchu: R. 387
se i se svým synem nechal pokřtít, poté se vzdal světského zaměstnání a vrátil se do rodného města, 391 byl vysvěcen na kněze,
o několik let později se stal biskupem ve městě Hippo Regius, jímž zůstal do své smrti.
- Z filosofického hlediska je na tomto období podstatné jen to, že filosofie a rozum v jeho očích postupně
ztrácely na významu a důležitosti a do popředí vystupovala stále více víra a autorita Písma.
V následujících oddílech bude podán výklad vybraných problémů, jež mají demonstrovat Augustinovu návaznost na řeckou filosofii
nebo naopak jeho originalitu a zároveň představit nejvýznamnější témata jeho myšlení.