F. Další vývoj novoplatónismu |
a. Porfyrios z Tyru |
Život
Narodil se r. 233, zemřel po r. 301. Pocházel z Fénície a jmenoval se "Malchus" = semitsky "král". Když přišel 263 do Říma (předtím studoval filosofii v Athénách), na Plótínův pokyn si jméno pořečtil => Basileus => Porfyrios - podle barvy královského oděvu (πορφύρεος = "nachový, krvavý").
Spisy
Vynikl spíše jako mnohostranný učenec než originální filosof. Napsal přes 70 spisů, v nichž se zabýval i otázkami náboženství, matematiky, astrologie, rétoriky, gramatiky, historie. Psal ovšem i filosofické spisy, a to především komentáře k dílům Platónovým, Aristotelovým, Plótínovým (viz níže), a tím zahájil charakteristickou novoplatónskou filosofickou činnost - právě psaní komentářů.
Porfyrios a křesťanství
Také on byl naladěn proti křesťanství - spis Proti křesťanům o 15 knihách, v nichž podrobil kritice bibli (hlavně Starý zákon). Snad k tomu měl osobní důvody: v pozdním věku se oženil s vdovou Marcellou, aby jí pomohl vychovat její děti. (Zachoval se jeho dopis, v němž Marcellu poučuje o etických otázkách.) O ní víme to, že byla nějakým způsobem obtěžována nebo pronásledována sousedy, kteří se ji snažili odtáhnout od filosofie. Snad to byli křesťané, takže v tom případě by se Porfyrios dostal i do osobního střetu s křesťanstvím.
Spis samotný byl r. 448 na příkaz císaře spálen, protože křesťanští spisovatelé na dílo neustále útočili. Zachovalo se z něj jen několik málo fragmentů, ztraceny jsou i odpovědi křesťanských apologetů. Přesto křesťanští myslitelé (včetně Augustina) uznávali Porfyria pro jeho vzdělanost.
Plótínos a Porfyrios tvoří římskou školu.