Dějiny filosofie II

Obrázek Zénóna Stoika
Obrázek 'Mučení Órigena'
Obrázek Tomáše Akvinského

sipka F. Další vývoj novoplatónismu


sipka d. Konec athénské novoplatónské školy


Rainer Thiel. Simplikios und das Ende der neuplatonischen Schule in Athen. Akademie der Wissenschaften und der Literatur, Mainz 1999.

Odchod novoplatónských filosofů z Athén po r. 530

Proč novoplatónikové odešli z Athén?

Císař Justinián totiž jedním zákonem odňal všem pohanům, kteří se protivili poučení a následnému křtu, hlavní občanská práva jako právo na živnost a vlastnictví movitého i nemovitého majetku a také právo vyučovat = opatření, která znamenala konec platónské školy v Athénách (Corpus Iuris Civilis II: Cod. Iust. I, 11, 10, 1 a 2). Tento zákon pravděpodobně byl přijat 529.

Podle Thiela je skutečným důvodem odchodu asi fakt, že filosofové nemohli žít v říši beze strachu jako občané, nikoli snad přímé zavření školy Justiniánem.

I když (dosud) nebyly podniknuty žádné konkrétní kroky k nucené úpravě výuky a vyvlastnění školy, bylo možno se toho díky uvedenému zákonu stále obávat, což mohlo vést k opuštění říše. Tím by se taky dalo vysvětlit, že mezi vyhlášením zákona a odchodem byl určitý časový interval. Novoplatónikové odešli ve chvíli, kdy byli bezprostředně ohroženi, což mohlo trvat určitý čas po vyhlášení zákona.

Brzy se zklamali ve svých představách o ideálních mravních i politických poměrech, i v tom, že by perský král snad měl schopnosti pro hlubší pochopení filosofie.

Novoplatónikové v Persii a jejich návrat

Perský král si jich přes názorové rozdíly vážil a chtěl je udržet na svém dvoře. Poskytl jim i podporu pro jejich návrat: v mírově smlouvě mezi Římem a Persií z 532 ("Věčném míru") byla klausule, která platónikům zaručovala bezpečný návrat do římské říše a výjimku z povinnosti přestoupit k ortodoxnímu křesťanství. Zřejmě však museli zůstat soukromými osobami a nemohli vyučovat.

Alexandrijský novoplatónismus a křesťanství

Hypatia Také alexandrijská novoplatónská škola (začala Ammóniem, patří k ní i Plótínos) se dostala do konfliktu s křesťanstvím. V r. 389 bylo na popud alexandrijského biskupa Theofila spáleno Serápeion a obrovská ptolemaiovská knihovna (500 000 svitků). R. 415 pak zfanatizovaný dav křesťanů usmrtil jako představitelku pohanství alexandrijskou filosofku Hypatii - podle tradice velmi vzdělanou a krásnou ženu. A přitom alexandrijské novoplatónství bylo více nakloněno křesťanství, takže Justiniánův dekret se alexandrijské školy netýkal.



Zavření athénských škol lze považovat za konec antické filosofie.

nahoru
© Powered by Ondřej Škrabal
Autor publikace: PhDr. Josef Petrželka, Ph.D.

Úprava této publikace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Logolink – ESF, MŠMT, OP VK, MU