B. Obnovení starých tradic |
Od Platónových dob přetrvávala v různých podobách tradice platónského způsobu výkladu světa.
Velmi stručný "personální" přehled této tradice najdete v IEP pod heslem |
"The Academy"
(http://www.iep.utm.edu/academy/). Viz také Armstrong, A. H. Filosofie pozdní antiky I, 4A. |
Avšak začátkem 1. st. př. n. l. dochází přímo v rámci této tradice k jakémusi záměrnému návratu k jejím původním zdrojům. Scholarcha platónské
Akadémie Antiochos
z Askalónu (žil přibližně mezi lety 130-68, studoval u něj Cicero) vyzval k "následování starých", což znamenalo opuštění skeptické akadémické tradice, která začala
za Arkesiláova vedení (od 60. let 3. st. př. n. l.). Byly znovu studovány Platónovy dialogy a interpretovány dogmaticky, na rozdíl od
předchozích skeptických interpretací. Přední místo mezi nimi zaujal Tímaios, který byl nahlížen jako pýthagorejský spis.
Tím je naznačena souvislost mezi obnoveným platónismem a pýthagoreismem.
Platónismus a pýthagoreismus
Platónské a pýthagorejské myšlení spolu už dříve úzce souviselo a bude souviset i nadále.
Podrobnější informace o propojení obou tradic podává SEP v rámci článku |
"Pythagoreanism"
(http://www.science.uva.nl/~seop/entries/pythagoreanism/#4). |