Dějiny filosofie II

Obrázek Zénóna Stoika
Obrázek 'Mučení Órigena'
Obrázek Tomáše Akvinského

sipka C. Život a dílo


sipka b. Abélard a Heloisa


Štěstí s Heloisou

Abélard a Heloise Abélard a Heloise

... tento dramatický zvrat měl podobu krásné a inteligentní dívky. V letech 1118-1119 Abélard prožil milostný román s Heloisou, neteří kanovníka Fulberta, který také hrál v dramatu jednu z hlavních rolí. Abélard mladičkou (17 let) a vzdělanou (uměla pochopitelně latinsky, ale také řecky a prý i hebrejsky, což ovšem už není věrohodně doloženo) zpočátku doučoval. Posléze však se jejich vztah vyvinul tak, že Abélard mj. skládal na Heloisu písně, které se zpívaly po celé Paříži, a nevěnoval se už tolik filosofii, pročež jeho přednášky ztrácely úroveň. Když pak měl s Heloisou syna Astrolabia, krátce všichni tři pobývali u jeho sestry v Bretani. Pak se vrátili do Paříže a Abélard chtěje se smířit s Fulbertem tajně si Heloisu vzal (byl klerik, ale ne kněz, takže svatba byla možná - a ani to nebylo zcela neobvyklé). Heloisa s tím nesouhlasila - sňatek totiž ohrožoval Abélardovu filosofickou budoucnost. Všichni mistři na školách totiž museli být svobodní (pro srovnání - na UK v Praze byl povinný celibát mistrů zrušen r. 1609). Kdyby tedy bylo jejich manželství odhaleno, Abélard by nemohl dále učit.

Fulbert zasahuje

Ovšem Fulbert se veřejně chlubil manželem své neteře, a tím utajení sňatku ohrožoval. Kvůli odvrácení podezření Abélard odeslal Heloisu do kláštera v Argenteuil u Paříže. Její nedovtipný strýc se však domníval, že jej Abélard podvedl a že se chce Heloisy lehce zbavit, a proto se mu jednou v noci, podplativ jeho sluhu, pomstil. Později Abélard popisoval své zmrzačení jako trest právě na té části těla, jíž se provinil. (Abélard se zmiňuje, že stejný čin sám na sobě vykonal Órigenés, aby utlumil své vášně, když měl přednášet ženám. To ovšem podle Abélarda neučinil správně.)



Působivé výtvarné ztvárnění Fulbertovy pomsty si (máte-li dost kuráže) můžete prohlédnout na adrese
http://www.antiqnet.com/search/images.jsp?id=784302.


Abélard mnichem

Oba manželé pak vstoupili do kláštera, Heloisa se stala teď už řádnou řeholní sestrou v Argenteuil, Abélard v opatství Saint-Denis u Paříže. (Svatým Denisem není nikdo jiný než Pseudodionýsios Areopagítés. Abélard kriticky usoudil, že by skutečný athénský Dionýsios měl něco společného s pařížským opatstvím. Proto byl jeho pobyt v Saint-Denis od počátku velmi obtížný.)

nahoru
© Powered by Ondřej Škrabal
Autor publikace: PhDr. Josef Petrželka, Ph.D.

Úprava této publikace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Logolink – ESF, MŠMT, OP VK, MU