Dějiny filosofie II

Obrázek Zénóna Stoika
Obrázek 'Mučení Órigena'
Obrázek Tomáše Akvinského

sipka E. Vztah víry a rozumu


sipka a. Ano a ne


Abélardovým záměrem v tomto spise bylo sesbírat různé výroky svatých otců, především takové, které by svou zdánlivou rozporností (proto Ano a ne) podněcovaly k úvahám a k tomu, aby čtenáři se co nejvíce věnovali zkoumání pravdy, a tak rozvíjeli své rozumové schopnosti.

Abélard však rozhodně nemá v úmyslu odstranit rozpory nerozvážným odmítnutím některého výroku. Spíše si myslí, že on sám nemá schopnost výroky pochopit. A proto hledá možné překážky správného pochopení, a tedy zdroje rozporů. Mezi ně patří:

Pokud rozpor nelze nijak rozřešit, je třeba se přidržet větší autority. Např. proroci neměli vždy prorockou milost, takže se mohli mýlit. Naproti tomu nezpochybnitelnou autoritou je Písmo. O dílech pozdějších autorů lze svobodně přemýšlet a pochybovat o nich.

Abélard se v tomto díle nesnažil o kritiku dogmat nebo křesťanského náboženství. Považoval se za věrného syna církve, dožadoval se podpory u papeže a byl přesvědčen, že právě jeho výklad věrouky je správný. Ve svém díle pouze nabádá k uvědomělému vztahu k posvátným textům a odmítá jejich doslovné a nepřemýšlivé přijímání. Takovým způsobem se pro něj filosofické myšlení, tj. rozum, stává soudcem i v oblasti náboženských pravd, nebo spíše v oblasti jejich písemných zdrojů.

nahoru
© Powered by Ondřej Škrabal
Autor publikace: PhDr. Josef Petrželka, Ph.D.

Úprava této publikace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Logolink – ESF, MŠMT, OP VK, MU