a. Studentská léta |
Zásadní události v Tomášově životě byly spjaty s jeho náboženským životem a jeho rolí v dominikánském řádu, do nějž záhy přes silný odpor své rodiny vstoupil. A jeho působení v řádu zase výrazně ovlivňovalo jeho myslitelskou činnost, a tedy i jeho filosofické dílo. Pouhý přehled jeho děl bez vysvětlení okolností jejich vzniku by byl poněkud zjednodušující, a proto si jeho díla v tomto oddíle představíme v kontextu Tomášova života.
Narodil se kolem r. 1225 jako nejmladší syn italské aristokratické rodiny. Své vzdělání započal v blízkém proslulém benediktinském klášteru Monte Cassino (1231-39), následně (1239-44) studoval na univerzitě v Neapoli. R. 1244 se přidal k dominikánům - novému ("žebravému") řádu zaměřenému na studium a modlitbu. Tím se dostal do sporu s rodinou, která zřejmě počítala, že se stane opatem v Monte Cassinu. Ani dlouhodobé "přemlouvání" jej neodradilo, rodina nakonec rezignovala a Tomáš odešel do Paříže už jako dominikán (1245).
Tam na univerzitě studoval u dalšího z nejvýznamnější středověkých filosofů - Alberta Velikého. S ním posléze (1248) odešel v řádových službách do Kolína n. Rýnem. Albert v něm utvrdil zájem o Aristotela.
R. 1252 se vrátil do Paříže a během několika let dosáhl titulu mistra teologie. Středověký student musel sám plnit i
pedagogické povinnosti. Při studiu teologie to obvykle byly přednášky na základě komentáře ke spisu Petra Lombardského
Sentence. Z toho vzešla první ze čtyř Tomášových teologických syntéz (kterou však pozdější summy překonávají)
- Scriptum super libros Sententiarum (1253-56).
(Zbývajícími třemi velkými syntézami jsou: Summa proti pohanům, Compendium theologiae, Summa theologická - o nich viz
v dalších oddílech.)
Knihu sentencí tvoří vlastně čtyři "knihy", které pařížský biskup Petr Lombardský (asi 1100 - 1160) uspořádal
do čtyř témat, a tak v nich systematicky rozprostřel veškerou teologickou problematiku:
Komentáře k Sentencím dále sepsali např. Albert Veliký, Bonaventura, Jan Duns Scotus.
|
V téže době Tomáš také sepsal pro pařížské dominikány krátké dílo ovlivněné Avicennou - De ente et essentia (O jsoucnu a bytnosti).