Dějiny filosofie II

Obrázek Zénóna Stoika
Obrázek 'Mučení Órigena'
Obrázek Tomáše Akvinského

sipka b. Specifické Tomášovy metafyzické úvahy


Tomášovy specifické metafyzické úvahy se objevují už v jeho nejranějších dílech, zvláště ve spise De ente et essentia (O jsoucnu a bytnosti). Asi nejvýznamnější tezí v tomto spise je tzv. "reálná distinkce" - tvrzení, že esence (podstata, bytnost) každé stvořené věci je reálně (tj. ve věci samotné), ne pouze pojmově, odlišná od její existence:

Bytí je nejzákladnější pojem intelektu, nejvyšší inteligibilní předmět, v němž Tomáš nachází základnu všech pojmů. Proto všechny ostatní pojmy intelektu musejí být odvozeny přidáním něčeho k bytí, pokud se netýkají té úrovně skutečnosti, která je vyjádřena termínem "bytí" samo (Quastiones disputatae de veritate 1.1c). Takové "přidání" se může dít dvojím způsobem:

  1. První vede k deseti aristotelským kategoriím (tj. "bytí čeho", jaký "druh" bytí?), z nichž každá je specifickým modem bytí - substance, kvalita, atd.
  2. Druhý způsob "přidání k bytí" je méně známý, avšak specificky Tomášův. Dospívá při něm k pěti modům bytí, které jsou zcela obecné, charakterizují naprosto každé jsoucno (tj. obecné "vlastnosti bytí"). Tedy jsoucno - kdekoliv a jakkoliv konkretizováno, vykazuje těchto pět modů, které transcendují kategorie (proto "transcendentálie"), protože jsou nutnými mody každého zvláštního jsoucna:
    • věc (res)
    • jedno (unum)
    • něco (aliquid)
    • dobro (bonum)
    • pravda (verum)
nahoru
© Powered by Ondřej Škrabal
Autor publikace: PhDr. Josef Petrželka, Ph.D.

Úprava této publikace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Logolink – ESF, MŠMT, OP VK, MU