Dějiny filosofie II

Obrázek Zénóna Stoika
Obrázek 'Mučení Órigena'
Obrázek Tomáše Akvinského

sipka c. Transcendentálie


Transcendentálie tedy představuje těchto pět pojmů (a samotné bytí, esse). Lze je adekvátně predikovat o čemkoli, o jakémkoli jsoucnu, což se zdá být neproblematické v případě samotného esse, dále u res, aliquid a unum. Ovšem stejně tak se zdá, že u zbývajících pojmů něco takového není možné. Jak totiž máme chápat tato tvrzení?

Pravda

Tvrzení, že všechna jsoucna jsou pravdivá, závisí na pochopení "pravdivý" ve smyslu "opravdový", "pravý", "skutečný", jako ve spojení "skutečný přítel".
Tento význam detailně osvětlil už Anselm:

Dobro

Pak "bytí" a "dobro" se vztahují k téže skutečnosti: uskutečnění zvláštních (specifických) možností.
Uskutečněním specifických možností každé věci je na jedné straně její existence jakožto právě takové věci - v tomto smyslu se říká, že věc má bytí.
Ovšem na druhé straně uskutečnění specifických možností každé věci znamená - ve významu, že bytí věci je celé, kompletní, bez defektů - stav, k němuž jsou všechny věci přirozeně zaměřeny. V tomto smyslu má věc dobro.

nahoru
© Powered by Ondřej Škrabal
Autor publikace: PhDr. Josef Petrželka, Ph.D.

Úprava této publikace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Logolink – ESF, MŠMT, OP VK, MU