B. Pojmové, geografické a časové vymezení středověké filosofie |
a. Pojem středověku a historické a geografické vymezení |
Na úvod výkladu o středověké filosofie bude užitečné, ne-li nezbytné, si tento pojem vymezit. Vymezení totiž poukáže mj. na rozdíly
oproti filosofii antické, a tím naznačí, jakým směru se filosofie v tomto období ubírala.
Podáme vymezení z několika hledisek, nejpodrobněji se budeme věnovat vymezení časovému v následujícím oddíle.
Pojem
"Media aetas", "medium aevum" (= "střední věk") byla v době renesance opovržlivě míněná pojmenování, nadávky. Znamenaly "mezidobí", v němž nedochází k ničemu významnému, "intermezzo" mezi dvěma skutečnými věky - řecko-římským starověkem a "novou dobou".
Národnostní charakter
Středověká filosofie a kultura vůbec je záležitostí národů, které pronikají na území Říma ze severu, tj. Germánů. Germánské kmeny musely převzít antické dědictví. Středověká filosofie tak stála před velkým problémem - osvojit si cizí jazyk (latinu), cizí způsob myšlení a obrovské množství poznatků.
Geografický posun
Dochází také k prostorovému přesunu kulturních center. Místo Athén, Alexandrie, Antiochie, Kartága nastupuje Theoderichův dvůr - Ravenna, Verona, Pavia, dvůr Karla Velikého (Cáchy) a později Canterbury, Paříž, Oxford, Kolín.
Mimolatinská kultura
Kromě toho zde byly významné ne-latinské proudy v Evropě a Středozemí - Byzanc, islámská a židovská kultura na Blízkém Východě, v severní Africe a Španělsku. (Viz De Libera, Středověká filosofie.)
Žádná z těchto filosofických tradic však nebyla tak radikálně odstřižena od filosofického dědictví antiky tak jako latinský Západ kvůli rozpadu Římské říše. Proto je lépe tyto tradice uvažovat odděleně od západní filosofie.