Dějiny filosofie II

Obrázek Zénóna Stoika
Obrázek 'Mučení Órigena'
Obrázek Tomáše Akvinského

sipka D. Křesťanství - podněty a omezení pro filosofii


sipka d. Dialektika a Berengar, Anselm, Abélard, Bernard, Akvinský


Berengar z Tours (asi 1005 - 1088)

Berengar se snaží uchopit věroučné otázky čistě dialekticky - např. odmítá materiální přítomnost těla Kristova (tj. popírá transsubstanciaci) v eucharistii, protože to odporuje zákonům logiky (viz De Libera, s. 290-292). V tomto bodě se dostal do učeného sporu s Lanfrankem v klášteru Bec.

Nastoupil cestu k filosofické racionalizaci teologie - logická a gramatická pravidla mají nezpochybnitelnou platnost i v otázkách víry. Víra má také být "racionální" (ratio fidei). Člověk nemůže dosáhnout dostatečného pochopení textů, pokud k tomu nepoužije rozum, jímž se stvořený člověk podobá Bohu.

Anselm z Canterbury (1033 - 1109)

Jeho stanovisko vystihují vyjádření fides quaerens intellectum, credo ut intelligam. V první shrnuje Anselm obsah Proslogia, původně to měl být jeho titul. Druhá formulace uzavírá první kapitolu Proslogia. Je možné ji najít už u Augustina.

V předmluvě k Monologiu, kde pojednává i o Boží trojjedinosti, vyhlašuje Anselm záměr nezakládat argumentaci na Písmu, ale jen na rozumu (tak si to přáli jeho spolubratří), a zároveň vyslovuje přesvědčení, že v traktátu nebude nic, co by nebylo v souladu s Augustinem. Tak je "deduktivní racionalismus" spojen s platónsko-augustinovským pohledem na svět.
Argumentuje bez předpokladů: "jako by o Kristu nebylo nic známo" a "jako by nikdy nebyl". Snažil se dokázat, že všechno, čemu křesťan věří, je "nutné".

Petr Abélard (1079 - 1142)

Právě otázka vztahu víry a rozumu byla příčinou jeho konfliktů s církví a jeho odsouzení. Abélard hájil nárok dialektiky (logiky) proti víře. Tvrdil totiž, že nelze věřit něčemu, co není předem pochopeno. Tedy zatímco Tertulliánovi se připisuje (mylně) výrok "věřím, protože je to absurdní" a Augustinus hlásal "věř, abys rozuměl", Abélard říká "rozuměj, abys mohl věřit".

Bernard z Clairvaux (1090 - 1153)

Vystupuje proti dialektickým novotám - v Sens (1141) prosadil Abélardovo odsouzení. Odsuzuje pronikání dialektiky do theologie.
Bernard zaútočil v pamfletu Pojednání o několika Abélardových bludech. Abélard prý chtěl z Platóna učinit křesťana, čímž se sám ukázal jako pohan. Víru omezil na pouhé mínění, chtěl vycházet jenom z vlastních zdrojů, "vystavil posměchu a z bláznivosti nařkl vše, co je na víře nejsvětějšího a nejduchovnějšího."
"Zdaž ústa, která si dovolují takto mluvit, nezasluhují být zavřena ranou holí spíš než umlčena vyvrácením podle pravidel?"

Tomáš Akvinský (1225 - 1274)

nahoru
© Powered by Ondřej Škrabal
Autor publikace: PhDr. Josef Petrželka, Ph.D.

Úprava této publikace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Logolink – ESF, MŠMT, OP VK, MU