D. Boëthius |
d. Filosofie utěšitelka |
Český překlad Votobia: Olomouc 1995.
Je zde však jedna skutečnost, která nás - navzdory jeho filosoficko-teologickým traktátům - nutí k zamyšlení nad Boëthivým náboženským vyznáním. Ve svém nejznámějším díle, Filosofii utěšitelce (Consolatio Philosophiae), se totiž křesťanské motivy vůbec neobjevují.
Boëthius napsal tento spis ve vězení v nejtěžším období svého života. Spis má formu rozhovoru se vznešenou ženou, která jej přichází navštívit a utěšit. Touto utěšitelkou je ovšem (antická) Filosofie, nikoli Kristus nebo jiná křesťanská postava. Bůh, jejž Boëthius spolu s Filosofií považují za nejvyšší dobro a za řídící princip světa, je odhalován a vymezován (ve III. knize) spíše ve filosofických termínech (jednoty, soběstačnosti, prozíravého řízení všeho dění) než v duchu křesťanské dogmatiky. Boëthius tedy ve chvílích, kdy je zcela bezmocný a vydán do rukou nepřátelsky naladěné světské moci, hledá útěchu spíše v pohanské filosofii než v křesťanské víře.
V prvních čtyřech knihách se Filosofie snaží zoufalého Boëthia upomenout na filosofické zásady, jež vyznával jako svobodný.
Poukazuje na nestálost lidských osudů; na to, že skutečné dobro nespočívá v poctách, slávě, bohatství, moci,
nýbrž v ctnostném životě;
na řízení světa Prozřetelností a na vládu nejvyššího Dobra, které je totožné s Jedním; na utrpení, které má být poučením
Prozřetelnosti pro smrtelníky.
Uvedené charakteristiky Prozřetelnosti pak vedou Boëthia k jednomu tradičnímu filosofickému problému.
Prozřetelnost, předvídání a svobodná vůle
V. kniha totiž řeší zajímavým způsobem otázku, zda má člověk svobodnou vůli, jestliže božská Prozřetelnost předvídá vše,
co se stane, a tedy i vše, co člověk udělá.
Otázku zodpovídá Boëthius kladně a zdůvodňuje to následujícím způsobem.