Státní zkouška z oboru Učitelství ZSV pro střední školy má následující čtyři části:
1) Obhajoba diplomové práce (v případě, že student studuje obor diplomově).
2) Zkouška ze základů společenských věd. Tato část zkoušky zahrnuje následující tematické okruhy, z nichž budou zadány dvě otázky:
- Předsokratovská filozofie, Platón, Aristoteles a helénistická filozofie
- Patristika a scholastika
- Renesanční filozofie
- Racionalismus a empirismus 17. a 18. století
- Kant, Fichte, Schelling, Hegel
- Schopenhauer, Nietzsche
- Marx a marxismus
- Pozitivismus, novopozitivizmus a analytická filozofie
- Pragmatismus a neopragmatismus
- Fenomenologie a existencialismus
- Národ a nacionalismus
- Ideologie
- Liberalismus a komunitarismus
- Základní pojmy politologie
- Základní sociologické směry
- Základní ekologické pojmy a problémy
- Jazyk a poznání
- Základní ontologické kategorie
- Základní problémy teorie poznání
- Předmět ekonomie jako vědy
- Základní etické problémy a pojmy
3) Zkouška z didaktiky filozofie a základů společenských věd. Uchazeč se opírá o znalost didaktických postupů a výukových metod. Je obeznámen s obsahovými a metodickými požadavky formulovanými v závazných školských dokumentech: v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia (vzdělávací oblast Člověk a společnost, předmět Občanský a společenskovědní základ) a v Rámcovém vzdělávacím programu odborného vzdělávání (průřezové téma Občan v demokratické společnosti). Na základě těchto znalostí a znalostí bude u státní zkoušky zadáno jedno téma z uvedených témat Občanského a společenskovědního základu. Posluchač:
- vyloží zadané téma z uvedeného souboru z hlediska obsahového,
- uvede vhodné metody a formy, učebnice, výukové texty, pomůcky, didaktickou techniku apod., které by se s ohledem na téma uplatnily ve výuce,
- navrhne nejvhodnější metody posuzování a hodnocení znalostí (eventuálně dovedností, kompetencí) žáků při výuce určeného tématu.
Témata Občanského a společenskovědního základu pro střední školy:
- Osobnost (základní charakteristika, důležité momenty vývoje)
- Psychologie běžného života, člověk v zátěžových situacích, psychohygiena
- Socializace, vznik sociálních vazeb
- Komunikace (verbální, neverbální)
- Sociální skupiny, status, role, sociální mobilita
- Demokracie, volby
- Lidská práva (vč. základních dokumentů, organizací …)
- Stát (znaky, typy, formy, funkce)
- Politický systém (stát, politické organizace, občanská společnost)
- Ústava ČR – státní moci a jejich institucionální vymezení
- Právo (funkce, typy, zdroje, právní normy a předpisy)
- Systém práva v Česku (odvětví práva a jejich hlavní prameny)
- Česko v mezinárodních organizacích; evropská integrace – vývoj, smysl, aktuální stav
- Globální problémy
- Základní makroekonomické kategorie a jejich vztahy
- Tržní mechanismus
- Role státu v tržní ekonomice
4) Zkouška z pedagogicko-psychologických předmětů a školní didaktiky. Tato je písemná a zahrnuje témata, která jsou náplní těchto předmětů: Psychologie pro učitele I, II, Školní pedagogika, Školní didaktika a Speciální pedagogika a pedagogická diagnostika.
Státní zkouška z programu Učitelství ZSV pro střední školy má následující čtyři části:
1. Obhajoba diplomové práce
Studující nejprve s pomocí předem připravené prezentace představí svoji práci, poté se vyjádří k oponentovým poznámkám, k připomínkám vedoucího práce i k otázkám komise. Hodnocena je kvalita diplomové práce, adekvátnost prezentace a přesvědčivost odpovědí.
2. Zkouška ze základů společenských věd
Tato část zkoušky zahrnuje následující tematické okruhy, z nichž budou zadány dvě otázky:
- Filozofie v období antiky
- Filozofie v období středověku
- Filozofie v období renesance
- Filozofie v období novověku
- Filozofie v 18. století
- Filozofie v 19. století
- Filozofie ve 20. století
- Filozofie, věda a náboženství
- Základní problémy etiky
- Základní problémy sociologie
- Základní problémy religionistiky
- Základní problémy psychologie
- Základní problémy politologie
3. Zkouška z didaktiky filozofie a základů společenských věd
Uchazeč se opírá o znalost didaktických postupů a výukových metod. Je obeznámen s obsahovými a metodickými požadavky formulovanými v závazných školských dokumentech: v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia (vzdělávací oblast Člověk a společnost, předmět Občanský a společenskovědní základ) a v Rámcovém vzdělávacím programu odborného vzdělávání (průřezové téma Občan v demokratické společnosti). Na základě těchto znalostí bude u státní zkoušky zadáno jedno téma z uvedených témat Občanského a společenskovědního základu. Posluchač:
- a) vyloží zadané téma z uvedeného souboru z hlediska obsahového,
- b) uvede vhodné metody a formy, učebnice, výukové texty, pomůcky, didaktickou techniku apod., které by se s ohledem na téma uplatnily ve výuce,
- c) navrhne nejvhodnější metody posuzování a hodnocení znalostí (eventuálně dovedností, kompetencí) žáků při výuce určeného tématu.
Témata Občanského a společenskovědního základu pro střední školy:
- Osobnost (základní charakteristika, důležité momenty vývoje)
- Psychologie běžného života, člověk v zátěžových situacích, psychohygiena
- Socializace, vznik sociálních vazeb
- Komunikace (verbální, neverbální)
- Sociální skupiny, status, role, sociální mobilita
- Demokracie, volby
- Lidská práva (vč. základních dokumentů, organizací …)
- Stát (znaky, typy, formy, funkce)
- Politický systém (stát, politické organizace, občanská společnost)
- Ústava ČR – státní moci a jejich institucionální vymezení
- Právo (funkce, typy, zdroje, právní normy a předpisy)
- Systém práva v Česku (odvětví práva a jejich hlavní prameny)
- Česko v mezinárodních organizacích; evropská integrace – vývoj, smysl, aktuální stav
- Globální problémy
- Základní makroekonomické kategorie a jejich vztahy
- Tržní mechanismus
- Role státu v tržní ekonomice
4. Zkouška z pedagogicko-psychologických předmětů a školní didaktiky
Zkouška z pedagogicko-psychologických předmětů a školní didaktiky je písemná a zahrnuje témata, která jsou náplní těchto předmětů: Psychologie pro učitele I, II, Školní pedagogika, Školní didaktika a Speciální pedagogika a pedagogická diagnostika.