Imatrikulace do jara 2019 včetně

Státní zkouška z oboru Učitelství ZSV pro střední školy má následující čtyři části:

1) Obhajoba diplomové práce (v případě, že student studuje obor diplomově).

2) Zkouška ze základů společenských věd. Tato část zkoušky zahrnuje následující tematické okruhy, z nichž budou zadány dvě otázky:

  • Předsokratovská filozofie, Platón, Aristoteles a helénistická filozofie
  • Patristika a scholastika
  • Renesanční filozofie
  • Racionalismus a empirismus 17. a 18. století
  • Kant, Fichte, Schelling, Hegel
  • Schopenhauer, Nietzsche
  • Marx a marxismus
  • Pozitivismus, novopozitivizmus a analytická filozofie
  • Pragmatismus a neopragmatismus
  • Fenomenologie a existencialismus
  • Národ a nacionalismus
  • Ideologie
  • Liberalismus a komunitarismus
  • Základní pojmy politologie
  • Základní sociologické směry
  • Základní ekologické pojmy a problémy
  • Jazyk a poznání
  • Základní ontologické kategorie
  • Základní problémy teorie poznání
  • Předmět ekonomie jako vědy
  • Základní etické problémy a pojmy

3) Zkouška z didaktiky filozofie a základů společenských vědUchazeč se opírá o znalost didaktických postupů a výukových metod. Je obeznámen s obsahovými a metodickými požadavky formulovanými v závazných školských dokumentech: v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia (vzdělávací oblast Člověk a společnost, předmět Občanský a společenskovědní základ) a v Rámcovém vzdělávacím programu odborného vzdělávání (průřezové téma Občan v demokratické společnosti). Na základě těchto znalostí a znalostí bude u státní zkoušky zadáno jedno téma z uvedených témat  Občanského a společenskovědního základu. Posluchač:

  1. vyloží zadané téma z uvedeného souboru z hlediska obsahového,
  2. uvede vhodné metody a formy, učebnice, výukové texty, pomůcky, didaktickou techniku apod., které by se s ohledem na téma uplatnily ve výuce,
  3. navrhne nejvhodnější metody posuzování a hodnocení znalostí (eventuálně dovedností,  kompetencí) žáků při výuce určeného tématu.

Témata Občanského a společenskovědního základu pro střední školy:

  • Osobnost (základní charakteristika, důležité momenty vývoje)
  • Psychologie běžného života, člověk v zátěžových situacích, psychohygiena
  • Socializace, vznik sociálních vazeb
  • Komunikace (verbální, neverbální)
  • Sociální skupiny, status, role, sociální mobilita
  • Demokracie, volby
  • Lidská práva (vč. základních dokumentů, organizací …)
  • Stát (znaky, typy, formy, funkce)
  • Politický systém (stát, politické organizace, občanská společnost)
  • Ústava ČR – státní moci a jejich institucionální vymezení
  • Právo (funkce, typy, zdroje, právní normy a předpisy)
  • Systém práva v Česku (odvětví práva a jejich hlavní prameny)
  • Česko v mezinárodních organizacích; evropská integrace – vývoj, smysl, aktuální stav
  • Globální problémy
  • Základní makroekonomické kategorie a jejich vztahy
  • Tržní mechanismus
  • Role státu v tržní ekonomice

4) Zkouška z pedagogicko-psychologických předmětů a školní didaktiky. Tato je písemná a zahrnuje témata, která jsou náplní těchto předmětů: Psychologie pro učitele I, II, Školní pedagogika, Školní didaktika a Speciální pedagogika a pedagogická diagnostika.

Imatrikulace od podzimu 2019

Státní zkouška z programu Učitelství ZSV pro střední školy má následující čtyři části:

1. Obhajoba diplomové práce
Studující nejprve s pomocí předem připravené prezentace představí svoji práci, poté se vyjádří k oponentovým poznámkám, k připomínkám vedoucího práce i k otázkám komise. Hodnocena je kvalita diplomové práce, adekvátnost prezentace a přesvědčivost odpovědí.

2. Zkouška ze základů společenských věd
Tato část zkoušky zahrnuje následující tematické okruhy, z nichž budou zadány dvě otázky:

  • Filozofie v období antiky
  • Filozofie v období středověku
  • Filozofie v období renesance
  • Filozofie v období novověku
  • Filozofie v 18. století
  • Filozofie v 19. století
  • Filozofie ve 20. století
  • Filozofie, věda a náboženství
  • Základní problémy etiky
  • Základní problémy sociologie
  • Základní problémy religionistiky
  • Základní problémy psychologie
  • Základní problémy politologie

3. Zkouška z didaktiky filozofie a základů společenských věd
Uchazeč se opírá o znalost didaktických postupů a výukových metod. Je obeznámen s obsahovými a metodickými požadavky formulovanými v závazných školských dokumentech: v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia (vzdělávací oblast Člověk a společnost, předmět Občanský a společenskovědní základ) a v Rámcovém vzdělávacím programu odborného vzdělávání (průřezové téma Občan v demokratické společnosti). Na základě těchto znalostí bude u státní zkoušky zadáno jedno téma z uvedených témat Občanského a společenskovědního základu. Posluchač:

  • a) vyloží zadané téma z uvedeného souboru z hlediska obsahového,
  • b) uvede vhodné metody a formy, učebnice, výukové texty, pomůcky, didaktickou techniku apod., které by se s ohledem na téma uplatnily ve výuce,
  • c) navrhne nejvhodnější metody posuzování a hodnocení znalostí (eventuálně dovedností, kompetencí) žáků při výuce určeného tématu.

Témata Občanského a společenskovědního základu pro střední školy:

  • Osobnost (základní charakteristika, důležité momenty vývoje)
  • Psychologie běžného života, člověk v zátěžových situacích, psychohygiena
  • Socializace, vznik sociálních vazeb
  • Komunikace (verbální, neverbální)
  • Sociální skupiny, status, role, sociální mobilita
  • Demokracie, volby
  • Lidská práva (vč. základních dokumentů, organizací …)
  • Stát (znaky, typy, formy, funkce)
  • Politický systém (stát, politické organizace, občanská společnost)
  • Ústava ČR – státní moci a jejich institucionální vymezení
  • Právo (funkce, typy, zdroje, právní normy a předpisy)
  • Systém práva v Česku (odvětví práva a jejich hlavní prameny)
  • Česko v mezinárodních organizacích; evropská integrace – vývoj, smysl, aktuální stav
  • Globální problémy
  • Základní makroekonomické kategorie a jejich vztahy
  • Tržní mechanismus
  • Role státu v tržní ekonomice

4. Zkouška z pedagogicko-psychologických předmětů a školní didaktiky
Zkouška z pedagogicko-psychologických předmětů a školní didaktiky je písemná a zahrnuje témata, která jsou náplní těchto předmětů: Psychologie pro učitele I, II, Školní pedagogika, Školní didaktika a Speciální pedagogika a pedagogická diagnostika.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info