Regulace AI a její perspektivy
Bylo by asi naivní si myslet, že jsme vrcholem a posledním slovem evoluce.
Porovnejme dva přístupy k ovlivňování osudu jednotlivce.
Kterému postoji bychom měli dát přednost? A proč? Anebo se o žádný rozpor ani nejedná a oba postoje jsou v zásadě slučitelné?
A. Intuitivní odsouzení eugenických a inženýrských zásahů do lidského osudu je tou správnou reakcí. Určovat osud jednotlivce technicko-administrativními prostředky, byť se zdají být vědecky (objektivně) podloženy, je nepřijatelnou manipulací s budoucností jednotlivce a nevylučuje mnohá pochybení plynoucí z prostého faktu, že budoucnost je vždy jen nějaká pravděpodobnost a že nikdy neznáme dostatečně přesně všechny parametry, který určí její výslednou podobu. Tento principiální postoj bychom pak měli aplikovat i na případ č. 2, tedy na výběr pomocí přijímacích zkoušek a studijní neúspěšnost.
B. Snaha uvedená v bodu 2 je naprosto správná, protože je vhodné vědět, kam směřujeme a uzpůsobit tomu naše současné snažení i za cenu dílčích obětí. V takovém případě bychom pak měli souhlasit i s přístupem instituce Gattaca a Vincenta odsoudit jako podvodníka.
C. Zkombinujeme možnosti A a B, je možné odsoudit postup Gattacy a současně zastávat oprávněnost přijímacích zkoušek, protože jde o dvě rozdílné techniky. V případě přijímacích zkoušek pouze zjišťujeme skutečný stav, tj. dispozice a znalosti vlastně hotového člověka, v případě Gattacy se však jedná o aktivní ovlivnění budoucích vlastností člověka pomocí genetických manipulací.
D. Postoj C je nekonzistentní, je nutné volit mezi A a B, tj. přijmout nebo odsoudit postup Gattacy i přijímacích zkoušek. Obojí je principálně stejné, Gattaca má pouze dokonalejší prostředky a výběr provádí v mnohém časnějším stádiu vývoje jednotlivce. Je přece mnohem účinnější zjistit, že toto embryo má lepší studijní předpoklady než jiné a poslat ho na určenou dráhu, než čekat 20 let a teprve pak ne zcela průkazným testem se pokoušet o totéž.
Bylo by asi naivní si myslet, že jsme vrcholem a posledním slovem evoluce.
První cesty i návraty do Brna se uskutečňují různými dopravními prostředky. Jeden z tradičních dopravních prostředků je (krom chůze a volského či koňského povozu) železnice. Po železnici dorazil do Brna na své poslední cestě i Winterberg se svým společníkem panem Krausem. Z Vídně je nechal přijet na...